Scooter kullanımında güvenlik tedbirleri yetersiz!

26.09.2024 - Perşembe 18:12

Her gün artan trafiğin scooter kullanımının süratle yaygınlaşmasına neden olduğunu lisana getiren uzmanlar, bilhassa büyük kentlerde yaygınlaşan scooterların, hakikat önlemler alınmadığı takdirde önemli yaralanma ve ölümlerle sonuçlanabilecek trafik kazalarına yol açabileceğine dikkat çekiyor.

Resmi olmayan sayılara nazaran 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısının ömrünü yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığını kaydeden Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Bu taşıtların gözetici ekipman olmadan kullanılması muhakkak önlenmelidir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi İş Sıhhati ve Güvenliği Kısmı Öğretim Vazifelisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, son yıllarda büyük kentlerde artan scooter kullanımıyla ilgili kıymetli ikazlarda bulundu.

Artan scooter kullanımı ve trafik güvenliği sorunları

Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, scooterların büyük kentlerde giderek daha fazla tercih edildiğini belirterek, “Amacımız scooterların inançlı halde kullanılmasını sağlayacak önlemlerin alınmasını sağlamak. Bilhassa İstanbul, İzmir, Ankara üzere büyük kentlerimizde artan hatta günün makul saatlerinde taşıtların hareket edemez hale gelmesi nedeniyle scooterlar ve motosikletler süratli ve kolay ulaşım tahlili olarak tercih ediliyor. Trafiğe takılmadan seyahat etmek isteyenler gerek paylaşımlı scooterları gerekse kendi scooterlarını kullanıyor. Her gün daha da artan trafik doğal olarak her gün scooter sayısının ve kullanımının artmasına sebep oluyor.” dedi.

Scooterlar son 5 yılda ağır olarak hayatımıza girdi 

Bu noktada, hayatımıza son 5 yılda ağır olarak giren scooterların inançlı kullanımı sağlanamazsa trafik çarpışmalarında scooter kullanıcılarının vefat ve yaralanmalarını çokça duymaya devam edeceğimiz söyleyen Özgür Şener, şöyle devam etti:

“Bazı resmi sayılar ile açıklamak çok daha âlâ ve anlaşılır olacaktır. 2022 yılından itibaren resmi makamlarımızca tutulan kayıtlara scooterlar ve gibisi öteki taşıt kazaları da girmeye başladı. TÜİK resmi bilgilerine nazaran: Ülkemiz karayolu ağında 2023 yılında ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 389 bin 362 taşıtın yüzde 48,5'i araba, yüzde 23,8'i motosiklet, yüzde 14,0'ı kamyonet, yüzde 2,4'ü minibüs, yüzde 2,3'ü bisiklet, yüzde 2,3'ü cazip, yüzde 1,9'u kamyon, yüzde 1,7'si otobüs, yüzde 0,8'i traktör ve yüzde 2,4'ü başka taşıtlardan oluştu. Öbür olarak tanımlanan taşıtlar; elektrikli scooter, özel emelli taşıt, bilinmeyen, vb. olarak tanımlanmıştır. Karayolunda yıllardır kullanılan minibüs, alımlı, kamyon üzere taşıtların karıştığı trafik çarpışmaları ile kıyaslandığında yüzde 2,4’ün çok dikkate kıymet bir oran olduğu anlaşılmaktadır.”

 

 

2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısı ömrünü yitirdi

Resmi olmayan sayılara nazaran 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik çarpışmasında, 21 scooter kullanıcısının ömrünü yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığını kaydeden Özgür Şener, “Peki inançlı bir kullanım için hangi mevzularda iyileştirmelere gereksinim var? Dünyada Yol Trafik Güvenliği alanında gelişmiş ülkelerinde benimsenen ‘Güvenli Sistem Yaklaşımı’ trafik çarpışmalarının önlenmesi ve inançlı bir trafik ortamının sağlanmasının özetle, şoförler, kullanılan yollar, kullanılan taşıtlar ve tüm bu bileşenlerin kontrolü ile mümkün olacağını öngörmektedir.” diye konuştu.

Scooter kullanıcı yaşı 16 olarak belirlenmiş ama…

Gelişmiş ülkeler benimsenen ‘Güvenli Sistem Yaklaşımı’ Scooter kullanımında kullanıcı yaşının 16 olarak belirlendiğini söz eden Özgür Şener, “Ancak 16 yaşındaki kullanıcının sahip olması gereken hiçbir bilgi tanımlanmamış. Trafik kurallarını biliyor olması, trafik işaretlerini biliyor olması, trafik akışını biliyor olması üzere kritik bilgiler mevtle ömür ortasındadır. Bu temel bilgilere sahip olmayan birinin taşıt yolunda bir taşıtı inançlı bir halde sevk ve yönetim etmesi maalesef mümkün değildir. Bununla birlikte, kullanıcıların 16 yaşında olmalarını sağlayacak hiçbir tedbir bulunmamaktadır.” dedi.

Koruyucu ekipman kullanımı konusunda mevzuat uygun niyet tarifi…

Koruyucu ekipman kullanımı konusunda da mevzuatın bir düzgün niyet tanımı olduğuna vurgu yapan Özgür Şener, şunları kaydetti:

“Şöyle ki: Yetki evrakı sahipleri, e- Scooterın kullanımı sırasında kask, dizlik, reflektörlü ceket üzere kollayıcı ve görünürlüğü artırıcı ekipmanların giyilmesi konusunda hizmetten yararlananları bilgilendirmekle yükümlü. Mevzuat diyor ki kullanacak bireylere bir bilgi vermen kâfi. Kullanıp kullanmamak onların iradesinde. Saatte 25 kilometre/saat sürat yapmasına müsaade verilmiş (Özel kullanım maksatlı scooterlar saatte 65 kilometre/saat sürate kadar çıkabiliyor), taşıtların, motosikletlerin kullandığı bir karayolunda, hiçbir muhafazası olmadan 16 yaşında bir şoför tarafından kullanılan bir taşıtı hayal edin. En küçük bir temasta istikrarı bozulduğunda asfalta, betona, ağaca yahut öteki bir taşıtın kaportasına çarpacaktır. Kask, gözlük, gözetici mont, dizlik, kolluk üzere hiçbir esirgeyici ekipmanı olmadığı için en âlâ ihtimalle yaralanması kaçınılmazdır. Daha kötüsünü düşünmek bile çok üzücü. Bu taşıtların kollayıcı ekipman olmadan kullanılması muhakkak önlenmelidir.”

Hız hududu 50 km’nin altındaki yollarda kullanılabiliyor

Scooterların mevzuata nazaran; varsa bisiklet yolu yahut bisiklet şeridinde, bisiklet şeridi yoksa, trafik güvenliğini riske atmayacak formda sağdan gidilmesi kaydıyla taşıt yolunda, sürat sonu 50 km’nin altındaki yollarda, lokal idareler tarafından yasaklanmamış olan yollarda kullanılabildiğini anlatan Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, şöyle devam etti:

“Ülkemizdeki bisiklet yollarının uzunluğunu ve erişebildikleri lokasyonları ve kullanıcıların bu taşıtları kullanma emellerini değerlendirdiğimizde, scooterların çok büyük oranda taşıt yollarında kullanılması sonucunun çıktığını hepimiz biliyoruz. Yeniden mevzuat diyor ki; Suratı 25 km/saati geçmemelidir. Fren sistemine sahip olmalıdır. Önde, beyaz ışık verecek ve en az 20 metre önü aydınlatabilecek biçimde far olmalıdır. Geride, kırmızı renkte ışık veren bir lamba ve kırmızı reflektör olmalıdır. 30 metreden duyulabilecek ses çıkartabilen zil, korna yahut gibisi ses aleti olmalıdır. Tüm bunların çalışır durumda olduğunun nasıl denetim edileceği ve teminat altına alınacağı, servis ve bakım dönemleri, bakım hizmetinin nasıl olacağı ve kimler tarafından verilebileceği, özetle bu taşıtın her vakit inançlı bir halde kullanılabilir olduğunu garanti altına alacak bir sistem bulunmamaktadır. Tüm bunlara ek olarak, havanın karanlık olduğu saatlerde kullanım, yağmurlu, karlı havalarda kullanım, alkol yahut uyuşturucu husus tesirinde kullanımın tespiti-önlenmesi, bir çarpışmada bilhassa kullanıcının yahut ziyan verdiği öteki insanın sigortadan faydalanma koşulları, iki yahut daha çok kişinin üzerinde seyahat etmesi, yük taşınması, taşıtların daha çok kolluk kuvvetlerinin trafik kontrolleri yaptıkları güzergahların dışında kalan kent içi sokak statüsündeki yollarda kullanılması üzere değerli başlıkları da kıymetlendirmemiz gerekmektedir.”

Devlet, akademi, sivil toplum kuruluşları ve uzmanlar önlem ve uygulamaları belirlemeli!

Elektrik gücü kullanımları ile çevreci bir tahlil olmaları, kent içi trafik yoğunluğunun azaltılmasında kıymetli bir tahlil olması, toplu ulaşım ile entegrasyonları sayesinde alternatif ve sürdürülebilir ulaşımın geleceği olmaları dolayısı ile scooter ve gibisi taşıtların desteklenmesi gerektiğine işaret eden Özgür Şener, “Ancak inançlı kullanım sıkıntıları kesinlikle çözülmelidir. Teklifim, devlet, akademi, sivil toplum kuruluşları ve bizler üzere yol trafik güvenliği alanında hizmet veren kurumlar bir ortaya gelmesi ve olabilecek en inançlı halde bu taşıtların kullanımlarının sağlanacağı önlem ve uygulamaların belirlenmesidir. Aksi durumda artan mevt ve yaralanmalar, Fransa’nın ülke genelinde Avustralya Melbourne’ de kullanımının yasaklaması üzere bahislerin gündeme gelmesi olasıdır.” halinde kelamlarına son verdi

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı