EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi'nin sonuçlarına nazaran tüketiciler dijital ve fizikî tecrübe ortasında istikrar arıyor
07.08.2024 - Çarşamba 14:36EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi’ne nazaran; tüketicilerin meskende geçirdiği vakit gitgide artarken tüketiciler hayatlarını daha özel ve sade bir halde sürdürmeyi tercih ediyor. Bu durumun tüketici davranışlarını nasıl dönüştürdüğünü kapsamlı bir formda ele alan EY araştırması; markaların yeni gerçekliğe nasıl ahenk sağlayacağına ve stratejilerini tekrar kıymetlendirerek tüketicilerin artan beklentilerini karşılamak için nasıl yenilikçi yollar bulması gerektiğine dikkat çekiyor.
Tüketicilerin %28’i artan maliyetler karşısında markalı eserler yerine, özel etiketli (private label) eserler satın aldığını söylüyor. Araştırma, bu eğilimin sürdürülebilir bir alışkanlık haline geldiğini, tüketicilerin %66'sının daha ucuz alternatiflerin gereksinimlerini karşıladığını ve %38'inin markalı eserlere geri dönmeyi planlamadığını ortaya koyuyor. Öte yandan tüketicilerin %68'i en çok bedel verdiği şeylere vakit harcamayı planlıyor. Buna nazaran; tüketicilerin %31’i konuk ağırlamayı, %47’si konutta daha fazla yemek yapmayı istek ediyor. Çoklukla en toplumsal küme olarak algılanan genç kuşağın %43’ünün de daha samimi mesken aktivitelerine yöneldiği görülüyor.
Uluslararası danışmanlık, kontrol, teminat, kurumsal finansman ve vergi hizmetleri şirketi EY (Ernst & Young), 14. Geleceğin Tüketicisi Endeksi araştırmasının ikinci versiyonunu yayımladı. Tüketici davranışlarındaki değişimi ve dönüşümü anlamak, onlarla daha tesirli bir formda temas kurmak isteyen şirketler için bedelli içgörüler sunan araştırma, 30 ülkede 23.000'den fazla tüketiciyle yapılan anket çalışmasının sonuçlarını kapsıyor.
Araştırma sonuçlarına nazaran; tüketiciler, yapay zekâya (AI) ve teknolojiye yapılan yatırımların tek başına kâfi olmadığını düşündükleri için fizikî mağazalara geri dönüyor. Ankete katılanların %57'si satın almadan evvel eserleri görmek ve dokunmak isterken, %68'i de en gerçek eser tercihini yaptığından emin olmak için uzman tavsiyesi almayı tercih ediyor. Tıpkı vakitte, tüketicilerin %61'i sadece fizikî mağazalara özel olan promosyonlardan yararlanabilmek için mağaza ziyaretlerini tercih ediyor.
Araştırma, ayrıyeten tüketicilerin %68'inin yapay zekâ (AI) tarafından şahsileştirilmiş teklifleri ve promosyonları almaktan ve bunlara güvenmekten keyifli olduğunu da gösteriyor. Buna karşılık, tüketicilerin %49'u akıllı sohbet robotlarının meselelerini çözmek konusunda yetersiz olduğunu düşünüyor.
Teknolojiyi şahsî dokunuşlarla harmanlamak gerekiyor
EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi; tüketicilerin yaklaşımları karşısında, işletmelerin ferdî hizmetlerini tamamlayıcı teknolojilerle bütünleştirmesi gerektiğini söylüyor. Yapay zekânın, tüketicilerin satın alma tercihlerini yönlendirme potansiyelinin marka ve perakendecilerin şahsî tecrübeyle yapay zekâ istikrarını sağlamasıyla mümkün olduğuna dikkat çekiyor. Müşterilere gerçek vakitte, yankı uyandıran ve güvendikleri bir bildiri yahut teklif sunulması ehemmiyet taşıyor.
Öte yandan araştırma, tüketicilerin dijital alışveriş tecrübesinde müşteri hizmetleri açığı olduğunu ve bunun sırf teknolojiyle çözülemeyeceğini de ortaya koyuyor. Araştırmaya katılanların %26'sı online alışveriş yaparken para iadesi alma yahut değişim yapma sürecinde hayal kırıklığı yaşadığını söylerken, %30'u müşteri hizmetlerinden aldığı dayanağın zayıf olduğunu belirtiyor. Bu durum, müşteride oluşan hayal kırıklığını çözmek için güçlü insan ögesiyle birleşen gelişmiş bir teknolojiye muhtaçlık duyulduğunu gözler önüne seriyor.
Tüketiciler tecrübelere yatırım yapıyor
Tüketiciler yüksek pahalı alışverişler için fizikî mağazalara geri dönerken, EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi evde gerçekleşen tüketimin büyümeye devam ettiğini ortaya koyuyor. Pandemiden bu yana, dijital hizmetlerden uzaklaşan tüketicilerin %68'i daha gerçekçi bir ömür biçimini benimseyerek en çok kıymet verdiği şeylere vakit harcamayı planlıyor. Buna nazaran %31’i konuk ağırlamayı, %47’si meskende daha fazla yemek yapmayı istek ediyor, bu oranın ise geçen yılın tıpkı devrinde sırasıyla %29 ve %39 olduğu görülüyor.
Tüketicilerin meskende, tecrübelere yönelik yaptığı bu tercih, hane bütçesini zorlayan enflasyonist duruma bir karşılık olduğunu gösteriyor. Araştırma sonuçları, tüketicilerin %85'inin maddi durumları için kaygı ettiğini ve %72'sinin gelecekte bilhassa bakkaliye ve başka temel gereksinimlerin karşılanabilirliği konusunda paranın karşılığını almaya odaklanacağını ortaya koyuyor.
Aynı vakitte tüketicilerde görülen bu eğilim, %38'inin meskende daha fazla vakit geçirmeyi planladığı daha yaşlı demografik kümelerle (X jenerasyonu ve baby boomers) da sonlu olmuyor. Çoklukla en toplumsal olarak küme algılanan genç jenerasyonun (Z nesli ve milenyum kuşağı) %43’ünün de daha samimi konut aktivitelerine yöneldiği görülüyor. Araştırmaya nazaran, genç tüketicilerin %54’ü meskende daha fazla yemek yapmayı ve %37'si de daha fazla konuk ağırlamayı istiyor.
Özel etiket popülaritesi artıyor
Son yıllarda yaşanan ekonomik dalgalanmalar, tüketicilerin markalı eserlere kıyasla özel etiketli (private label) eserleri tercih etmesinde de tesirli oluyor. Tüketicilerin %28’i artan maliyetler karşısında markalı eserler yerine özel etiketli eserler satın aldığını söylüyor. Araştırma, bu eğilimin sürdürülebilir bir alışkanlık haline geldiğini, tüketicilerin %66'sının daha ucuz alternatiflerin markalı alternatifler kadar gereksinimlerini karşıladığını, %38'inin ise markalı eserlere geri dönmeyi planlamadığını gösteriyor. Tıpkı vakitte araştırma, bu eğilimin sadece orta ila düşük gelirli kümelere has olmadığını, daha yüksek gelirli tüketicilerin de gelecekte özel etiketli eserler (private label) satın almayı planladığını ortaya koyuyor.
EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi’nin tüketici davranışlarındaki esaslı değişimleri ve bu değişimlerin perakende bölümünü nasıl etkilediğini net bir formda ortaya koyduğunu belirten EY Türkiye Şirket Ortağı, Tüketici Eserleri ve Perakende Bölüm Lideri Kaan Birdal şunları belirtti:
“Tüketicilerin özel etiketli (private label) eserleri, marka alternatiflerle direkt karşılaştırılabilir seçenekler olarak görmesi, kesim için bir dönüm noktası olarak kıymetlendirilebilir. Artan enflasyon ve maliyetler, tüketicilerin tasarruf etme istikametindeki eğilimlerini güçlendirirken, bu durum perakendecilere eserlerini tüketici beklentilerine nazaran düşünmeleri için bir fırsat da sunuyor. Buna ek olarak müşteriler, alışveriş tecrübelerinde yalnızca yapay zekânın sunduğu şahsileştirilmiş teklifler değil, tıpkı vakitte gerçek insan etkileşimini de talep ediyor. Bu nedenle, şirketlerin teknolojiyi insan dokunuşuyla harmanlayarak hem dijital hem de fizikî ortamda tecrübe sunması gerekiyor. Ayrıyeten, meskende geçirilen vaktin artması ve ferdî tecrübelere odaklanma eğilimi, markaların tüketiciyle daha derin ve manalı bir bağ kurması gerektiğini ortaya koyuyor. Bu bağlamda, markaların stratejilerini tekrar gözden geçirerek yenilikçi ve kıymet odaklı tahliller geliştirmesi büyük ehemmiyet taşıyor.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı